|
:.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.: STARE BABICE
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piechocinski
prawie znawca
Dołączył: 09 Mar 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: iwiczna
|
Wysłany: Czw 21:13, 13 Mar 2008 Temat postu: o edukacji językowej |
|
|
Edukacja językowa w Polsce
Raport Rady Europy i Ministerstwa Edukacji Narodowej
2005-2007
Mocne strony
Języki traktowane są priorytetowo.
Istnieje duże społeczne zapotrzebowanie na naukę języków (bardzo duży sektor prywatnych szkół językowych), także w kontekście wyjazdów Polaków za granicę do pracy oraz powstania zagranicznych firm inwestujących w Polsce, kwestia języków budzi duże zainteresowanie polityków
Finansowanie lekcji języków i pensji nauczycieli z budżetu samorządów.
Potencjał zróżnicowania znajomości języków: francuskiego na południu, niemieckiego na zachodzie i rosyjskiego na wschodzie.
Zapotrzebowanie na naukę języków wśród dorosłych, przygotowywana jest strategia edukacji językowej w ramach strategii uczenia się przez całe życie
Propozycja wczesnego rozpoczynania nauki języków obcych (od pierwszej klasy szkoły podstawowej), nie tylko angielskiego
Zwiększająca się rola języka polskiego jako języka obcego lub drugiego języka, zapisane w legislacji prawo dzieci imigrantów do bezpłatnej nauki języka polskiego
Duży potencjał wielojęzyczności
Podstawy prawne nauczania języków mniejszości narodowych na wszystkich poziomach: od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych , powstanie instytucji wspierających mniejszości narodowe, powstanie wstępnych wersji strategii nauczania mniejszości narodowych (np. niemieckiej), zmiany w finansowaniu szkół mniejszościowych
Duże zapotrzebowanie na nauczycieli języków
Liczni, dobrze wykwalifikowani nauczyciele francuskiego i niemieckiego
Opracowanie Europejskiego Portfolio Językowego w kilku wersjach językowych, co stanowi podstawę do rozwijania wielojęzyczności
Dyskusja nad programami nauczania języków (w tym polskiego jako języka ojczystego) i nad współpracą pomiędzy edukacją publiczną i niepubliczną
Rozwijanie ciekawych metod nauczania
Duże zapotrzebowanie społeczne na nauczanie dwujęzyczne
Nauczanie dwujęzyczne funkcjonuje od wielu lat i jest na wysokim poziomie
Innowacje w systemie egzaminów: wprowadzenie zewnętrznych standaryzowanych egzaminów, co odniosło pozytywy efekt na jakości nauczania języków w szkołach
Matura ma innowacyjny charakter i daje uczniom możliwość bycia ocenionym w ich najsilniejszych obszarach
Planowane wprowadzenie języka obcego na egzaminie po zakończeniu gimnazjum
Nacisk na umiejętności językowe w testach kompetencji i egzaminach
Korzystne zmiany w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, skuteczny i innowacyjny system doskonalenia nauczycieli , system kształcenia przygotowujący nauczycieli z bardzo dobrą znajomością języka i metodyki,
długa tradycja badań w zakresie glottodydaktyki, wysokie standardy programów studiów kolegiów językowych i studiów filologicznych
Dobre przykłady strategii językowych na niektórych uniwersytetach
Kształcenie uczniów z grup mniejszościowych ma solidną podstawę prawną
Słabe strony
Ze szkół prywatnych i płatnej nauki języków korzystają ci, którzy mogą sobie na to pozwolić: dobrze zarabiające osoby dorosłe i dzieci bogatych rodziców.
Osoby, które w ten sposób zdobyły znajomość języków obcych mają większe szanse na rynku pracy.
Brak równego dostępu do nauki języków jest elementem tworzącym nierówności społeczne.
Nie ma nadzoru pedagogicznego nad szkołami prywatnymi w Polsce, a w szkołach publicznych w tych samych klasach językowych są uczniowie o bardzo różnej znajomości języka.
Zróżnicowane podejście do nauki języków na poziomie samorządowym nie zapewnia równych szans dostępu do nauki języków, istnieją duże różnice w wyposażeniu szkół, warunkach nauczania i liczbie wykwalifikowanych nauczycieli w dużych miastach i na prowincji.
Rozwiązaniem tego problemu może być wykorzystanie potencjału szkół na prowincji - które stanowią centrum życia kulturalnego i społecznego - do popularyzowania nauki języków
Niewykorzystane w pełni możliwości współpracy i nauki języków krajów sąsiednich.
Brak spójnej polityki językowej i uregulowań prawnych w edukacji dorosłych, potrzeba wprowadzenia narodowych standardów zapewniania jakości
Do wprowadzenia wczesnej nauki języka, oprócz wykwalifikowanej kadry, potrzeba odpowiednich warunków, przeprowadzenia badań oraz ewaluacji
Brakuje konkretnych działań, projektów i badań w obszarze nauki języka polskiego oferowanej bezpłatnie dzieciom imigrantów
Duża liczba wielojęzycznych obywateli (m.in. znających języki mniejszości narodowych) – ich możliwości nie są w pełni wykorzystane
Nauka języków mniejszości narodowych rozpoczyna się na pisemny wniosek rodziców,
Polska nie ratyfikowała Europejskiej Karty Języków Mniejszościowych
Nastawienie głownie na angielski, brak zainteresowania językami nieeuropejskimi
Niewystarczająca liczba nauczycieli angielskiego, szczególnie na prowincji.
Potrzeba upowszechniania EPJ
Częste zmiany podręczników narażają rodziców na wydatki
Słabe upowszechnianie i wdrażanie innowacyjnych metod
Języki nauczane są poprzez oddzielne zajęcia: polskiego, drugiego i trzeciego języka obcego
Nauczanie dwujęzyczne ograniczone do grupy najlepszych uczniów, bariery w jego upowszechnianiu
Niewystarczająca liczba godzin przeznaczonych na nauczanie języków obcych w szkołach zawodowych i słabe warunki ich nauczania
Nauczyciele polskiego nie widzą się jako nauczyciele języków, metody nauczania polskiego są bardziej analityczne i akademickie w porównaniu z nauczaniem innych języków
Status i warunki płacy nauczycieli są niezadowalające, w niektórych rejonach brakuje nauczycieli, nauczyciele zmuszeni są do zdobywania dodatkowych środków pracując w kilku szkołach, jakość nauczania na przestrzeni kraju jest zróżnicowana.
Nauczyciele nie postrzegają się jako nauczycieli wielojęzyczności, brakuje badań z zakresu metodyki
Potrzeba integracji badań naukowych z dydaktyką i przygotowania nauczycieli do nauczania dwujęzycznego, nauczania języków mniejszościowych i przygotowania do wielojęzyczności
Brakuje sieci, współpracy i wymiany doświadczeń w kwestii języków pomiędzy uczelniami wyższymi
Nie wszystkie grupy mniejszościowe objęte są dobrą opieką np. brakuje sieci współpracy dla uczniów niesłyszących
Brakuje podejścia do języka polskiego jako integralnej części edukacji językowej – nie ma powiązania języków z innymi przedmiotami
Brakuje spójnej, całościowej narodowej strategii edukacji językowej opracowanej po uprzedniej analizie potrzeb
Z materiałów przedstawionych Komisji ds.UE
Janusz Piechociński [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lucyfer
jestem tu 24/24
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)
|
Wysłany: Pią 9:45, 14 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Panie Januszu, pomysł doskonały, ale należałoby też pilnie zwrócić uwagę na jeszcze jeden język - ojczysty, który schodzi na coraz niższy poziom. Już nawet w mediach "dziennikarze" nie umieją sklecić kilku zdań, nie robiąc rażących błędów składniowych i gramatycznych, bo większość literówek w publikacjach już wyłapują im korektory automatyczne, choć też nie zawsze z sensem.
Ustawa o Radzie Języka Polskiego w zasadzie chyba powstała tylko po to, żeby jej członkowie mieli pieniądze i prestiż z zasiadania w niej, bo nie daje ona Radzie żadnych kompetencji interwencyjnych w sytuacjach, gdy język jest wręcz szmatławiony, także dzięki używaniu żałosnych elektronicznych translatorów.
Rada może tylko co kilka lat (nawet musi) napisać łzawy raport o (tragicznym) stanie języka polskiego w "obrocie publicznym". Ale w odróżnieniu od np. swej francuskiej odpowiedniczki, nie może ukarać wydawcy czy producenta audio-wideo za rozpowszechnianie treści będących bełkotem poniżej poziomu przedszkola. Ba, nawet urzędowe druki zawierają błędy gramatyczne, ot choćby tytuł druku VAT-Z - "Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających...". Albo zgłoszenie czegoś, czyli zaprzestania, albo zawiadomienie o czymś.
A i Rada wtedy mogłaby się skupić na faktycznym dbaniu o tę polszczyznę, a nie musiałaby na siłę co chwila zmieniać reguł języka, żeby zarobić na wydawaniu kolejnych słowników i prowadzeniu wykładów. O ile może to robić Microsoft ze swoim oprogramowaniem, bo w końcu zawsze można go nie kupić i założyć sobie Linuksa, to w odniesieniu do obligatoryjnych "obciążeń" obywateli, takie postępowanie jest żałosne, naganne i powinno być tępione. Jako prywata na urzędzie, którą de facto jest.
To, to jeszcze pikuś. Spójrzmy na język, jakim są pisane ustawy. Jest to parabełkot prawniczy, niezrozumiały dla szarego człowieka, którego w końcu ma obowiązywać. A często i niezrozumiały dla samych twórców, którzy się w nim gubią i wydają przepisy ze sobą wzajemnie sprzeczne. Potem każde prawo można interpretować, co sprowadza się do jego naginania i szwindlowania, zależnie od sytuacji - przez ludzi albo przez państwo polskie w osobach jego urzędów.
Może by tak wzorem unijnym na początek zacząć opatrywać każdą ustawę preambułą, w której zwykłym językiem wyrazi się jej "ducha", czyli po co jest i czemu ma służyć? I wtedy taka preambuła jest dla urzędów i sądów wiążącą wykładnią interpretacji, nawet jeżeli powstają wątpliwości, co do litery prawa? Byłoby znacznie mniej spraw w sądach, a i ich poziom by wzrósł, bo zamiast bawić się w interpretacje słówek, zajęłyby się faktycznym osądzaniem spraw.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Lucyfer dnia Pią 9:47, 14 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
resolute
uzależniony
Dołączył: 05 Gru 2006
Posty: 1056
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Klinika [ inna niż ostatnio ]
|
Wysłany: Nie 16:59, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Szkoda Lucyferze że gadasz z "robotem"
Te teksty idą zapewne z automatu na setki takich for.....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lucyfer
jestem tu 24/24
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)
|
Wysłany: Nie 18:08, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
resolute napisał: | Szkoda Lucyferze że gadasz z "robotem"
Te teksty idą zapewne z automatu na setki takich for..... |
Idą, bo są powielane z blogu Pana Posła. Ale on sam czasami tutaj zagląda.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piechocinski
prawie znawca
Dołączył: 09 Mar 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: iwiczna
|
Wysłany: Śro 21:25, 19 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
zagladam co najmniej raz w tygodniu i czytam nie tylko Wasze komentarze do moich wpisów..
Barbaryzacja i prymitywizacja polskiego jezyka w debacie publicznej jest porazająca
walka jest toczona z pozornymi zagrozeniami z niemieszanymi zwiazkami na czele a język Bralczykom zostawiamy ????
rozumiem ze net skraca jest szybkim medium ale niestety w debatach mamy uproszczenia i prymitywne hasełka pod publiczkę złote usta w spak pozdrowienia jp
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lucyfer
jestem tu 24/24
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)
|
Wysłany: Czw 8:53, 20 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
piechocinski napisał: | zagladam co najmniej raz w tygodniu i czytam nie tylko Wasze komentarze do moich wpisów.. |
Czyli się nie myliłem
Cytat: | Barbaryzacja i prymitywizacja polskiego jezyka w debacie publicznej jest porazająca |
Nie tylko w publicznej. Żyjemy w czasach "mnie się należy, tu, teraz i zaraz". Technika z z przedmiotu staje się podmiotem, czyli inaczej mówiąc, technokracja zastępuje człowieczeństwo - i piszę to jako inżynier. Ludzie już nie mają czasu być ludźmi, bo muszą się dostosowywać do ograniczonych możliwości prymitywnej techniki. A to dlatego, że zbytnio się od niej uzależniają.
Cytat: | walka jest toczona z pozornymi zagrozeniami |
A nie odnosi Pan wrażenia, że to jest po prostu sterowane przeciąganie na tematy zastępcze, żeby przypadkiem ludzie się nie dobrali do pewnych sprawek?
Cytat: | z niemieszanymi zwiazkami na czele |
A tu, przyznam, nie bardzo rozumiem.
Cytat: | a język Bralczykom zostawiamy ???? |
Zdaje się, że o RJP mamy podobne zdanie W Polsce generalnie mamy za dużo instytucji od tego, czego nie mamy, które żywią się na koszt podatnika. A gdy podatnik zwróci się do nich z problemem, ich odpowiedź składa się w przeważającej części z przytaczanych paragrafów i argumentacji, dlaczego w danej sprawie nie są kompetentni. Bardzo wygodne posadki.
Cytat: | rozumiem ze net skraca jest szybkim medium ale niestety w debatach mamy uproszczenia i prymitywne hasełka pod publiczkę złote usta w spak pozdrowienia jp |
No bo wracając do techniki versus człowiek, ludzie przestają się porozumiewać - oni zaczynają się "komunikować". Poza tym wytwarza się bardzo złudne przekonanie, że wszystko w życiu można kupić za pieniądze. A w sumie za nie można kupić tak mało.
I ja serdecznie pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|