|
:.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.: STARE BABICE
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piechocinski
prawie znawca
Dołączył: 09 Mar 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: iwiczna
|
Wysłany: Wto 18:49, 27 Paź 2009 Temat postu: drogi w budżecie 2010 |
|
|
Drogi w budżecie 2010
Janusz Piechociński wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Drogi publiczne krajowe
W projekcie ustawy budżetowej na 2010 rok na wydatki z budżetu państwa dotyczące dróg krajowych zaplanowano 3.723.011 tys. zł, w tym z akcyzy –
2.899.800 tys. zł.
Z kwoty 3.723.011 tys. zł przypada na:
I. Autostrady płatne - 116.833 tys. zł
z tego na:
1) wydatki bieżące - 12.920 tys.zł
prace przygotowawcze na zadaniach koncesyjnych - 8.400 tys.zł
odrolnienia i odlesienia - 4.520 tys.zł
2) wydatki majątkowe (wykupy gruntów) - 74.046 tys.zł
3) współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 29.867 tys. zł
z tego na realizację:
Projektu Funduszu Spójności (wydatki bieżące) pn. Wsparcie GDDKiA
w procesie przygotowania projektów współfinansowanych z funduszy europejskich w perspektywie 2007 - 2013 - 11.676 tys. zł
Projektów: TEN-T (prace przygotowawcze) - 18.191 tys. zł
II. Drogi publiczne krajowe - 3.041.984 tys. zł
z tego przypada na:
1) wydatki bieżące - 1.848.736 tys. zł
z tego:
bieżące utrzymanie dróg - 452.277 tys. zł
bieżące utrzymanie autostrad - 82.000 tys. zł
bieżące utrzymanie obiektów mostowych - 90.000 tys. zł
zimowe utrzymanie dróg - 200.000 tys. zł
działania medialne służące poprawie bezpieczeństwa
na drogach - 10.010 tys. zł
odrolnienia i odlesienia - 12.276 tys. zł
odnowy nawierzchni dróg i mostów - 672.193 tys. zł
ochrona środowiska - 24.778 tys. zł
prace przygotowawcze - 301.084 tys. zł
nadzory gwarancyjne - 4.118 tys. zł
2) wydatki majątkowe - 480.650 tys. zł
zakupy gotowych dóbr inwestycyjnych - 440.652 tys. zł
w tym wykupy gruntów pod drogi krajowe - 405.276 tys. zł
3) współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 712.598 tys. zł
z tego na realizację:
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - 586.891 tys. zł
(wydatki majątkowe-214.000 tys. zł, wydatki bieżące-372.891 tys. zł)
Środki przeznaczone będą na wykup nieruchomości oraz przygotowanie dokumentacji.
Projektów: Funduszu Spójności - 30.831 tys. zł
(wydatki bieżące-16.481 tys. zł, wydatki majątkowe-14.350 tys. zł)
Środki przeznaczone będą na projekty: pn. „Budowa drogi A1, odc. Sośnica-Gorzyczki” oraz pn. „Wsparcie GDDKiA w procesie przygotowania projektów współfinansowanych z funduszy europejskich w perspektywie 2007-2013”
Projektów: TEN-T (wydatki bieżące-prace przygotowawcze ) - 6.076 tys. zł
Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej - 88.800 tys. zł
(wydatki majątkowe-53.161 tys. zł, wydatki bieżące-35.639 tys. zł))
Środki przeznaczone będą na wykup nieruchomości oraz przygotowanie dokumentacji.
III. wydatki związane z zarządzaniem, tj. na utrzymanie
i działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad wraz z oddziałami terenowymi - 564.194 tys. zł
Drogi publiczne w miastach na prawach powiatu
Wydatki w tym rozdziale pochodzące z budżetu środków europejskich zaplanowane w wysokości 14.611 tys. zł, przeznaczone będą na realizację projektu
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn. „Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi”.
Środki zostały zaplanowane dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych - jednostki pełniącej funkcję Instytucji Pośredniczącej dla VI, VII oraz VIII priorytetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – na dokonanie płatności ze środków UE z tytułu realizowanego przez Miasto Toruń wymienionego projektu.
Rezerwy celowe :
- poz. 5 – Infrastruktura drogowa i portowa – 198.164 tys. zł; rezerwa stanowi ekwiwalent złotowy środków finansowych przyznanych Polsce na mocy umów kredytowych zawartych
z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi (Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy) na realizację:
- Projektów Utrzymania i Rehabilitacji Dróg – remont i modernizacja najbardziej zniszczonych odcinków polskiej sieci drogowej, wsparcie dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na przygotowanie zadań inwestycyjnych pod finansowanie poakcesyjne (Bank Światowy),
- kredytu na budowę Drogowej Trasy Średnicowej (Europejski Bank Inwestycyjny).
Dysponentem tej rezerwy jest Minister Infrastruktury;
- poz. 52 – Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011 – 1.000.000 tys. zł; środki ujęte w tej rezerwie zaplanowano na dofinansowanie kosztów realizacji programu wieloletniego „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011” powołanego uchwałą Rady Ministrów Nr 233/2008 z dnia 28 października 2008 r. Celem programu jest wsparcie przebudowy, budowy lub remontu kluczowych odcinków dróg gminnych i powiatowych prowadzące do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego. Ponadto wsparcie tworzenia powiązań sieci dróg powiatowych i gminnych z siecią dróg wojewódzkich i krajowych, prowadzące do zwiększenia dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych. Nadzór na realizacją Programu sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej.
Krótkie omówienie :
W drugim kolejnym budżecie następuje ograniczenie wydatków na drogownictwo na sieć dróg krajowych ,ze względu na trudności w dochodach Państwa blisko 90 % wydatkowanych w 2010 roku środków pochodzić będzie z innych źródeł finansowania : KFD, kredyty ,obligacje.
Na poziomie wykonania z 2009 zaplanowano wydatki na bieżące utrzymanie dróg i odnowy .Środki na odnowy pozwolą tylko na prace na około 350 kilometrów ( czyli poniżej planowanego wykonania w 2009 ).W wyniku kilkuletniego ( od 1500 do 1800 kilometrów odnów rocznie ) programu odnów ( wspartego kredytem z Banku Światowego) udało się powstrzymać regres w stanie nawierzchni dróg krajowych. Zejście z tymi wydatkami do poziomu 700 mln złotych w tym i następnych latach oznacza przy rosnącym natężeniu ruchu znaczące pogorszenie stanu sieci, pogorszenia stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i radykalne rosnące potrzeby na realizację głębokich i kosztownych modernizacji.
Spadek wydatków w bieżącym utrzymaniu i odnowach oznacza też dramatyczne pogorszenie wolumenu robót dla małych średnich firm drogowych ,które ze względu na lokalność obszaru działania nie uczestniczą w pracach inwestycyjnych na autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Finansowanie drogownictwa poprzez środki pochodzące kredytów i obligacji nie tylko podraża procesy inwestycyjne ale oznacza tez duże obciążenie KFD na obsługę tych zobowiązań i w przyszłości może ograniczyć znacząco przy ograniczonych możliwościach płatniczych budżetu zadania inwestycyjne. Oznaczać to może przy utrzymaniu obecnych wydatków zmniejszenie programu drogowego przy łącznym realnym finansowaniu na poziomie 12 -15 mld złotych ( ceny 2009 roku) w ramach unijnej perspektywy 2013-2020 i radykalne zmniejszenie jego wymiaru rzeczowego.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marsto
jestem tu 24/24
Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 2728
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 9:03, 28 Paź 2009 Temat postu: Re: drogi w budżecie 2010 |
|
|
Drogi jakie są każdy widzi. Zwiększanie budżetu na nie nie ma sensu bo i tak nie będzie wykorzystany, natomiast zmniejszanie pozwala przenosić pieniądze gdzie indziej - być może w miejsca gdzie pieniążki będą wykorzystane.
Dlaczego tak myślę??
Ano bo dlatego, że całość psuje ustawa o przetargach. Teraz w zasadzie jest tak, że przegrane firmy mogą odwoływać się w nieskończoność od decyzji przetargowych. Blokują tym samym inwestycje a takie odwoływanie trwa miesiącami a nawet latami jeśli przetargi są rozpisywane od nowa. To jest takie błędne koło.
Najpierw trzeba zmienić ustawę o przetargach publicznych, a potem z rozsądkiem patrzeć w przyszłość i budżetowaniem tego co można zrobić, poprawić czy naprawić.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piechocinski
prawie znawca
Dołączył: 09 Mar 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: iwiczna
|
Wysłany: Pon 21:44, 23 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
poczytaj o kolejnych nowelach PZP i odwołaniach od przetargów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marsto
jestem tu 24/24
Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 2728
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 8:11, 24 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
piechocinski napisał: | poczytaj o kolejnych nowelach PZP i odwołaniach od przetargów |
Ano poczytam )
Jak na razie szlak mnie trafia ( i pewnie setkę innych kierowców) przez ulicę Szeligowską. Drogę pomiędzy Ożarowem - Babicami a Warszawą. Jeden z trzech wjazdów do Warszawy z tego kierunku jest cały czas zamknięta mimo tego, że powinna być otwarta chyba na początku listopada a od trzech tygodni mimo tego, że już zrobiona to jest zamknięta. Powoduje to większe korki na Połczyńskiej a pewnie jeszcze większe na wjeździe do Warszawy od strony Starych Babic.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lucyfer
jestem tu 24/24
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)
|
Wysłany: Wto 8:23, 24 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
piechocinski napisał: | poczytaj o kolejnych nowelach PZP i odwołaniach od przetargów |
Tak naprawdę przetargi wcale nie potaniają inwestycji, za to dają zatrudnienie osobom zajmującym się nimi (zarówno po stronie oferentów, którzy muszą utrzymywać stałe komórki ds. "generowania ofert"), jak i przetargodawców.
A dlaczego nie potaniają? Bo cudów nie ma, przygotowanie ofert też dużo kosztuje. A ponieważ średnio firma wygrywa co 10 przetarg, to w jego cenie musi sobie odbić koszty przygotowania poprzednich 9 ofert na marne.
A potanienie jest pozorne, bo jak każdy wie, TCO = Capex + Opex. I prawdziwe potanienie to zmniejszenie TCO. Tymczasem w wypadku przetargów nastawionych wyłącznie na najniższą cenę, obniżany jest Capex (czyli koszt inwestycji początkowej), na ogół kosztem drastycznego wzrostu Opexu (czyli kosztów późniejszego utrzymania inwestycji), co powoduje że per saldo TCO jest dużo wyższy. Bo Capex to na ogół koszt jednorazowy, a Opex to suma kosztów ponawianych co jakiś czas.
Ot tak obrazowo z przerysowaniem. Porządnie zbudowana droga powinna według norm sztuki wytrzymać 20-25 lat bez remontu kapitalnego. I tak się kiedyś drogi budowało, nawet w Polsce znacznie dłużej powytrzymywały. Ale wtedy kryterium nie były wyłącznie pieniądze. Dziś na drogi wykonawcy dają - pusząc się - gwarancje na "aż" 5 lat, co napawa śmiechem. Bo wiadomo że po owych 5 latach zacznie się permanentne łatanie dziur i osiadających jezdni. Co kilka lat.
Ale w Polsce stosuje się owe chore kryterium "cena = 100%".
No i teraz w przetargu stanie firma, która zażąda za daną drogę umownie 20 milionów. Druga zażąda 10 i oczywiście wygra, mało tego, oferta tej pierwszej wyleci na preselekcji jako "rażąco droga".
Tylko że droga zbudowana za 20 milionów wytrzymałaby bez kapitalki owe 20 lat, a droga zbudowana za 10 będzie co 5 lat wymagała remontu za 5 milionów.
I mimo że ta pierwsza firma była "drakońsko droga", to jej TCO = 20 M
A ta tańsza? Wcale nie 10M. Tylko 10M + 4x5 = 30M.
Obydwa koszty w ujęciu 20 lat, pomijając występujące w każdym wypadku koszty bieżącej konserwacji i napraw. (Można owe 30M zmniejszyć na 25M zakładając, że naprawa w 20 roku eksploatacji będzie także potrzebna przy drodze za 20M Capexu, ale to i tak 2.5 raza drożej per saldo, czyli w TCO).
Ale dziś nawet powrót do zasad stosowanych na zachodzie, gdzie cena rzadko przekracza 50% wagi kryteriów, w Polsce nic by nie dał. Dlaczego?
No bo w normalnych warunkach występuje naturalny podział na firmy badziewiarskie i solidne i wiadomo, że to drugie są o rząd wielkości tańsze od gałganiarzy. Ale w Polsce wieloletnie stosowanie "cena = 100%" doprowadziło do tego, że firmy skądinąd porządne, musząc konkurować cenami z gałganiarzami, same zaczęły stosować ich zabiegi, typu rozwiązania i materiały "zastępcze" (czytaj tańsze i tandetniejsze), najtańsza niewykwalifikowana siła robocza z łapanki, itd. I stały się w tym "całkiem dobre", więc byłaby pokusa, mimo zmiany kryteriów, do zgarnięcia wyższych cen, a stosowania starych sztuczek. Bo po prostu obniżono "generalny poziom odniesienia" - tak jak za socjalizmu normą były krzywe tynki i nikt nie chciał dopłacić za proste, tak i u nas obecnie jest z wszelakim wykonawstwem.
Powie mi Pan słusznie, że nigdzie w ustawie o ZP nie ma wprost wymogu stosowania kryterium cena=100%. Prawda. Ale całe otoczenie i klimat wokół ZP doprowadził do takiej praktyki, bo tak urzędnikowi jest najłatwiej i najbezpieczniej się wybronić. Bo choć dla racjonalnie myślącego człowieka "oferta najkorzystniejsza" wcale nie oznacza najtańszej, to w ZP w praktyce tak się przyjmuje.
A jak to teraz odkręcić? Cóż, to już zadanie dla ludzi u władzy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marsto
jestem tu 24/24
Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 2728
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 10:27, 24 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Marsto napisał: | piechocinski napisał: | poczytaj o kolejnych nowelach PZP i odwołaniach od przetargów |
Ano poczytam )
Jak na razie szlak mnie trafia ( i pewnie setkę innych kierowców) przez ulicę Szeligowską. |
Akurat artykuł na czasie i przykład bezmyślności drogowców.
[link widoczny dla zalogowanych]
Mały update:
i jeszcze jedno info o tym remoncie.
[link widoczny dla zalogowanych]
Utrudnienia potrwają do 20 grudnia. A droga\wiadukt jest już zrobiony od początku listopada. I jak tu wierzyć w dobre intencje osób odpowiedzialnych za drogi - bez względu na szczebel zarządzania.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Marsto dnia Śro 11:56, 25 Lis 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|